طلاق غیابی از طرف مرد
نوشته شده توسط : ریحانه

طلاق غیابی از طرف مرد

 

اکنون که تا حدودی با مفاهیم طلاق غیابی آشنا شده ایم ، قصد داریم به طلاق غیابی مردان بپردازیم. مرد می تواند از همسرش تقاضای طلاق کند. اگر زن وکیل ، جانشین او یا معاون او در هیچ یک از مراحل طلاق شرکت نکنند و لایحه ای را به دادگاه ارائه نداده باشند یا در واقع زن به زن اطلاع نداده باشد ، حکم طلاق طلاق به صورت غیابی خواهد بود. بنابراین ، طلاق غیابی توسط مرد به طلاقی اطلاق می شود که در آن زن در دادگاه حاضر نشده و حکم طلاق علیه زن صادر می شود.

 

 

تبصره: مطابق آنچه در قانون آیین دادرسی مدنی ذکر شده است ، حکم طلاق غیابی توسط مرد توسط زن ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر است.

 

 

شرط لازم برای طلاق غیابی توسط مرد

 

طبق آنچه در قانون آمده است ، طلاق غیابی توسط مرد تنها با رعایت شرایط خاصی که در قانون ذکر شده امکان پذیر است. به گونه ای که مرد موظف به پرداخت حقوق مالی همسرش است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مرد می تواند پس از پرداخت حقوق مالی همسر ، اقدامات لازم را برای جدایی از همسرش انجام دهد.

 

 

 

طلاق غیابی

 

طلاق غیابی مختص شوهر نیست و اگر زن شرایط طلاق غیابی را داشته باشد ، می تواند تقاضای طلاق غیابی کند.

 

طلاق غیابی توسط یک زن

 

زن می تواند به طور غیابی از طرف شوهرش تقاضای طلاق کند ، در این صورت باید به شرح زیر عمل کند:

 

 

مدارک کافی برای طلاق غیابی داشته باشید

 

به دادگاه بدوی مراجعه کنید

 

دادگاه همچنین باید درخواست طلاق را به زوجین اطلاع دهد

 

این زوج نباید در دادگاه حاضر شوند

 

صورت حساب های کتبی ارسال نکنید

 

سرانجام ، دادگاه از این اخطار مطلع نشد

 

مانند طلاق غیابی از طرف شوهر ، حکم طلاق غیابی از طرف زن توسط شوهر ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر است.

 

 

شرایط لازم برای طلاق غیابی توسط یک زن

 

همانطور که در قسمت بالا بیان شد ، بر اساس آنچه در قانون آیین دادرسی مدنی آمده است ، به طور کلی حق طلاق با مرد است. در این راستا ، زنان می توانند در شرایطی که شرایط و موارد خاصی وجود دارد ، به اختیار خود از مردان جدا شوند. به همین دلیل ، زنان نیز موظفند دلایل طلاق را برای دادگاه ارائه دهند. برخی از مواردی که زنان می توانند از همسر خود برای طلاق استفاده کنند عبارتند از:

 

 

غیبت بیش از چهار سال فوت کرد

 

بر اساس ماده 1023 قانون مدنی ، اگر مردی بیش از چهار سال غیبت داشته باشد و معلوم نباشد زنده است یا نه ، زن حق دارد به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق دهد.

 

در عین حال ، دادگاه صالح ، پس از پیگیری های لازم ، حکم اعدام فرضی را برای این زوج صادر می کند و آن را سه بار متوالی ، با فاصله 30 روز ، در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می کند.

 

اگر پس از گذشت یک سال از اولین آگهی روزنامه ، خبری از آن شخص نباشد ، دادگاه بدوی حکم طلاق را به صورت غیابی صادر می کند.

 

 

مرد فرار کرد

 

اگر مردی ظرف شش ماه پس از امضای شرایط و تعهدات ازدواج خانه را ترک کند و زن آدرس وی را نداشته باشد ، منجر به طلاق می شود. بنابراین ، اگر مرد در دادگاه حاضر نشود و دلایل لازم را ارائه نکند ، مطابق ماده 1023 قانون مدنی ، دادگاه به طور غیابی حکم طلاق را صادر می کند.

 

 

شوهر از پرداخت نفقه خودداری می کند

 

بر اساس ماده 1129 قانون مدنی ، اگر مردی از پرداخت نفقه به همسر خود امتناع ورزد ، یا قادر به پرداخت نفقه نباشد و علیرغم دادخواست زن از طرف دادگاه حاضر نشود و صورت حساب را تسلیم نکند ، زن می تواند درخواست طلاق غیابی از دادگاه بدوی. در این زمان ، دادگاه به درخواست زن حکم طلاق را به صورت غیابی صادر می کند.

 

 

وکالت در طلاق توسط زن

 

اگر زوجه در طلاق وکالت دارد (حق طلاق) ، می تواند بدون حضور شوهر به صورت غیابی تقاضای طلاق کند.

 

البته لازم به ذکر است که در دنیای حقوق به این نوع طلاق به عنوان طلاق غیابی اطلاق نمی شود ، زیرا در این نوع طلاق ، زن وکیل شوهر نیز در طلاق است و به عنوان طلاق غیابی با حضور وکیل

 

 

مشکلات همسر

 

بر اساس ماده 1130 قانون مدنی ، در صورت ادامه زندگی مشترک زن در شرایط سخت ، می تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق کند. اگر این مشکل در دادگاه ثابت شود ، دادگاه می تواند زوجین را مجبور به طلاق کند. اما وقتی حکم دادگاه امکان پذیر نیست ، خود دادگاه اجازه طلاق زن را می دهد.

 

معنای سختی شرایطی است که زندگی را برای زن در کنار شوهر سخت و طاقت فرسا می کند.

 

 

 

مشکل در طلاق غیابی

 

بر اساس ماده 130 قانون مدنی ، مشقت به ترتیب زیر مشخص شده است:

 

 

اگر شرایط ازدواج منجر به مشکلاتی برای زن شود ، زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و در صورت غیابی درخواست طلاق کند. وقتی دادگاه شرایط سخت زن را صحیح تشخیص داد ، شوهر موظف است زن را طلاق دهد. در صورت عدم حضور شوهر در جلسات دادگاه ، مقام محترم قضایی می تواند زن را از شرایط سخت و طاقت فرسای غیابی نجات دهد.

 

 

شرایط ذکر شده در قسمت زیر از جمله دلایل سختی و خجالت است و زن می تواند در صورت وجود یکی از شرایط زیر به صورت غیابی طلاق دهد:

 

 

وقتی یک زوج زندگی مشترک خود را برای حداقل 6 ماه متوالی یا 9 ماه متوالی بدون دلیل خوب و قانع کننده ترک می کنند

 

وقتی زن و شوهر به یکی از مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارند که به زندگی مشترک آنها آسیب می رساند و همچنین پزشک خود را مجبور به ترک مواد می کند. اگر شوهر به تعهدات خود عمل نکند یا بعد از ترک اعتیاد خود را از سر بگیرد ، در صورت تداوم این شرایط ، زن می تواند تقاضای طلاق کند. وقتی شوهر طلاق نمی خواهد ، زن می تواند به صورت غیابی از شوهر طلاق بگیرد.

 

هنگامی که دادگاه این زوج را به 5 سال زندان یا بیشتر محکوم می کند.

 

ضرب و شتم توسط شوهر به گونه ای که ادامه زندگی توسط همسر سخت و طاقت فرسا باشد.

 

وقتی زن و شوهر از یکی از لاعلاج ترین و لاعلاج ترین بیماری های روحی و جسمی رنج می برند. البته باید توجه داشت که این نوع بیماریها باید زندگی این دو را مختل کند.

 

پرهیز از صمیمیت ، خیانت ، ازدواج مجدد ، توهین و توهین به همسر ، خیانت از طرف شوهر ، تعهد به زندگی از مهمترین نمونه های زندگی زناشویی است.

 

اگر شرایط سخت زن از سوی دادگاه غیر از شرایط ذکر شده صحیح و مناسب تشخیص داده شود و همچنین چنین شرایطی توسط دادگاه تعیین شود ، دادگاه می تواند مفهوم طلاق غیابی را برای زن در نظر بگیرد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: